Fiske i Sorsele 2009

Fredag 21 augusti.

Årets fiskeresa skulle skilja sig lite från övriga år eftersom vi beslutat att testa ett nytt vatten norr om Arjeplog. Men eftersom detta handlar om en fiskeresa så börjar jag med resan.
Startade hemifrån Målilla vid 11-tiden på fredagen den 21 augusti med fullastad bil, packning, spötuber, hund och fru.
Frugan skulle stanna i Solberga och vara barnvakt åt minsta barnbarnet Alice över helgen.
Framkommen till Solberga ver det bara att lasta över allt utom frugan och hunden i en Volvo XC70 med takbox som Mathias packat innan han ett par dagar tidigare tog tåget i tjänsten till kungliga huvudstaden.
Vid 14-tiden lämnade jag Solberga och körde småvägar över Aneby innan jag kom ut på den större vägen via Tranås och Mjölby till E-4'an. Vid 17-tiden var jag framme i Trosa där yngste sonen Patrik bor och dit Mathias också tagit sig. Efter instuvning av allehanda väskor och spötuber var vi så klara att starta.
Mathias tog över ratten och vi ställde in navigationshjälpmedlen på Sorsele. Det blev att par eating/pinking and tanking-stopp innan vi rullade in i Sorsele vid 5-tiden på lördag morgon.
Fick SMS från ett par andra fiskekompisar hemifrån, Leif och Lennart, som legat i en stuga på campingen i Sorsele att nu startade dom hemresan till Målilla efter några dagars fiske i Vindelälven och Laisälven. Vi fick syn på dom i ett gathörn och pratade några minuter.

Lördag 22 augusti.

Vi hade blivit lovade frukost hos Roger Jacobsson på Viltvägen men tyckte det var för tidigt att väcka honom och eftersom vi inte lyckats med att sova en stund i bilen så passade vi istället på att kolla hur det såg ut i Gargån vid Heden, ett ställe vi alltid besöker. I soptunnan som bara var bottenfylld upptäckte vi att det vi lagt i förra året var det enda som fanns där, alltså hade det inte varit mycket folk på platsen under ett helt år!
Vid 6-tiden skickade jag ett SMS till Roger och undrade om han var vaken och det var han, eller snarare blev. Vi körde tillbaka till Sorsele och hoppade in hos Roger och fick kaffe och smörgåsar.
Roger har fungerat som våran fiskeguide i flera år men denna gång skulle vi testa ett vatten som inte ens han hade sett tidigare. Vi startade resan mot Arjeplog för att bunkra en del färskvaror innan vi gav oss ut i ödemarken.
Vid 10-tiden var vi klara för avfärd mot Riebnes som det står på kartan medan lokalbefolkningen säger "Rebnis". Vi hade väldigt gott om tid för båtskjutsen var bestämd till kl 14:00 men vi var nyfikna på området och kom fram till Riebnesluspen redan vid 11-tiden. Vi var ganska osäkra på var båten skulle lägga till så vi åkte runt och sonderade lite tills vi trodde att vi visste och då lastade vi ur och parkerade bilen uppe på parkeringen.
Vi ringde Eva som skulle hämta oss och talade om att vi var tidiga så om hon hade möjlighet att komma tidigare så fanns vi på plats. Hon var tyvärr uppe i andra änden av sjön men skulle komma så fort som möjligt. Hennes planering stämde ganska bra för hon dök upp vid 14-tiden, som var planerat. Medan vi väntade på båtskjutsen så fördrev vi tiden med att provsmaka några Carlberg Sort Guld samt en liten virre. Mathias testade också sin undervattenskamera. Det började regna och blåsa så vi bytte till vinterkläder där på stranden.
När Eva slutligen landade med båten visade sig att vi missbedömt var hon skulle lägga till så vi fick snabbt flytta våra pinaler ett par hundra meter men vi var nu stärkta till kropp och själ så det tog inte många minuter.
Vi stuvade in våra grejor i båten och Eva satte kurs mot Vuonatjviken. Vädret blev lite bättre så jag satt ute i sittbrunnen hela båtresan medan övriga satt inne i akterruffen och kurade.
Efter ca 45 minuters båtresa var vi framme i Vuonatjviken och lastade över grejorna till en 4-hjuling med släp som stog på stranden. Eva bytte nu fordon och körde upp ekipaget till stugorna där vi lastade av och installerade oss i våran stuga.
Vi var rätt mosiga efter den långa bilresan och brist på sömn så det blev bara lite upptäcksfärd i den närmaste omgivningen innan vi slocknade.

Söndag 23 augusti.

Vaknade tidigt på söndag morgon av att det regnade och hade så gjort en stor del av natten!
Efter frukost så var det dags att hoppa i vadarbyxorna och testa öringarna i nedre delen av Bartek.
Jag och Roger gick stigen upp till gångbron för att ta oss nedströms medan Mathias och Patrik gick ner till utloppet och skulle gå uppströms.
Jag gick över bron och fiskade på den andra sidan medan Roger gick på "rätt" sida. Jag visste att älven delade på sig så jag var tvungen att vada över på flera ställen för att följa huvudfåran. Efter ett antal övervadningar var jag ganska osäker på om jag följde huvudfåran eller ett biflöde.
Roger som var mittemot mej från början hade något större på som stack med tafs och fluga. Han tror förståss att det var en jätteöring men vi retades med honom senare och sa att vi tror det var en gädda. Vi vet inte om det fanns gäddor där. Ingen kommer iallafall någonsin att få veta vad det var.

Jag hade nu gått så långt ner att jag ansåg det bättre att försöka vada över huvudfåran istället för att ta mej tillbaka samma väg som jag gått genom den djungelliknande vegetationen. Vårfloden hade dessutom grävt djupa kanaler här och var och dessa kanaler var kamoflerade av ett halvmeterhögt frodigt gräs så ganska ofta for jag ner i dessa ända till midjan. Filtsulor är heller ingen höjdare på land så det blev en och annan kullerbytta.
Mathias och Patrik hade meddelat på kommunikationsradion att dom var hungriga och var på väg till stugan för att äta.

Jag letade ett ställe att vada över och testade ett par ställen men fick ge upp då vattentrycket var för hårt. Slutligen hittade jag ett ställe som jag bedömde som möjligt. Tog fram kniven och täljde till en vadarstav av en fjällbjörk och med den lyckades jag ta mig över. Väl över på "rätt" sida blev jag villrådig, var jag verkligen på "rätt" sida eller var det bara ytterligare ett biflöde jag vadade över. Ropade på kommunikationsradion men Roger som var närmast svarade inte, hans radio hade badat i hans bröstficka och tystnat men det visste jag inte då. För första gången i mitt liv hade jag gått vilse.
Slutligen fick jag kontakt med Mathias och Patrik på radion, dom var nu på väg uppströms efter att ha varit i stugan och ätit. Vi var fortfarande inte säkra på om vi var på samma sida. Det regnade hela tiden och terrängen var allt annat än lättframkomlig så krafterna började tryta, bristen på mat och vatten gjorde nog sitt till. Som tur var fanns det gott om blåbär och kråkbär, jag stoppade in så mycket jag hittade.

Vi testade att busvissla samtidigt som vi hade kontakt på radion för att försöka få en uppfattning om var vi var i förhållande till varandra. Till slut hördes en vissling när jag satt högt uppe på en kulle. Jag visslade tillbaka och vi fick syn på varandra efter en stund. Det var en skön känsla att veta att jag var på "rätt" sida. Vi tog oss gemensamt ner till stugorna för att få lite till livs och vila lite.
Fisket då? Ja, det var ingen höjdare om man säger så. Ingen öring större än korkhandtaget på flugspöet förutom Rogers då som kan ha varit en öring. På kvällen planerades en längre tripp uppströms för att fiska från Korsselet och ner till gångbron.

Måndag 24 augusti.

Vaknade till solsken, fågelkvitter och en klarblå himmel.
Efter frukost var det febril aktivitet med att packa ryggsäckar.
Jag bestämde mej att stanna och fiska runt stugan eftersom jag hade ont nästan överallt och kände att en sådan pärs som jag hade dagen innan klarar jag inte utan någon dags rehabilitering. Nu tog alla med sig sina mobiltelefoner så vi kunde hålla kontakt över längre avstånd. GSM-masten stog bara några hundra meter från stugbyn.
Efter ca 1 timme kom ett SMS från Mathias, "Vi är uppe vid Korsselet, här är magiskt vackert!" Nu ångrade jag nästan att jag inte följde med.
Jag lyckades inte fånga någon öring trots att jag faktiskt såg en som var intresserad av min streamer.
Ingen större fiskelycka hos de andra heller men ett par matfiskar var i alla fall med hem.
Vi är inga öringsfiskare eftersom vi fiskar på dagarna och sover på nätterna. Vi måste nog vända på dygnet för att lyckas bättre.
Harren som är en solskensfisk har vi bättre tur med även om det ibland händer att vi får någon öring som bifångst.

Vi hade beställt middag till kvällen, 3-rätters som serverades i en av stugorna. Förrätt och älgtornedå med klyftpotatis och kantarellsås, rårörda lingon och glass till efterrätt. Maten smakade verkligen fint tillsammans med en Mariestad. Vem tror ni fixade maten? Jo Eva förståss. Hon var verkligen alltiallo.
När vi kommit till efterrätten fick vi besök av hennes man, Jan Johansson. Han berättade lite om sin helikopter och flygningar han gjorde åt bl.a Miekaks fiskecamp. Nästa år blir det kanske helikopter när vi ska göra våran årliga fiskeresa.
Efter några Carlsberg i stugan så somnade vi mätta och belåtna.

Tisdag 25 augusti.

Vaknade tidigt till solsken och fågelsång idag också.
Denna dag skulle vi fraktas tillbaka till civilisationen.
Hela förmiddagen gick åt till städning och packning.
Eva dök upp med 4-hjuling och släp och vi lastade på utrustningen för tranport ner till båten.
Efter en stunds langning var vi klara för avfärd mot Riebnesluspen.
Båtturen var verkligen behaglig i det sköna vädret, synd att åka härifrån nu tyckte vi alla fyra.
Eva manövrerade båten säkert mellan holmar och stenar och hon landade till på samma plats som vi avgick ifrån.
Allt bars upp till bilen som Mathias hämtat ner från parkeringen.
Vi satte kurs mot Laisälven via Arjeplog där vi passade på att komplettera mat och whiskyförrådet.
Någon timme senare inhandlade vi fiskekort i en stuga vid Laisälven.
Vattnet var tämligen högt och de stora harrarna ville inte visa sig inom kasthåll.
Vi intog middag bredvid älven, Roger stekte fläsk över öppen eld i en medhavd stekpanna.
Efter ytterligare någon timme gav vi upp fisket för denna dag och begav oss mot Hemfjäll där vi skulle bo de närmaste dagarna.
Vi beslöt att testa Hemligjokk nästa dag.

Onsdag 26 augusti.

Jag vaknade först som vanligt.
Vädret var så där, det hade varit ganska nära frost på natten.
Efter frukost begav vi oss iväg mot dagens mål dit vi anlände vid ca 09:30.
Jag och Patrik skulle gå genom skogen ner till ett sel medan Roger och Mathias skulle fiska sig ner.
Till en början hade vi kanonväder med solsken och nästan vindstilla, jag använde mitt #3-spö och satte på en Goddard Caddies krokstorlek 12. Harren var riktigt på hugget och ett 30-tal harrar landade vi inom loppet av en timme varav 4 st matfiskar, resten återbördades.
Dom riktigt stora lyste med sin frånvaro. Vädret försämrades snabbt och lagom till Mathias och Roger hunnit ner till oss så blåste det iskalla vindar och mörka moln tornade upp sig så vi beslöt att återvända till bilen där Roger tände en eld och kokade kaffe medan fisken preparerades för rökningen som skulle ske senare på kvällen.
Vi tog en sightsingtur till Ammarnäs för komplettering av matförrådet och köpte bensin till en utombordare.
Följde Vindelälven upp genom Gamla Ammarnäs ända upp till renslakteriet, vackert väder och vackra vyer.
Vi avslutade dagen i Hemfjäll med rökt harr och några Carlsberg, viss planering för torsdagens fiske gjordes förståss.

Torsdag 27 augusti.

Efter frukost tog Roger och jag båten och körde till ett ställe där vi kunde lasta den på en släpkärra. Mathias och Patrik kom med släpet och båten lastades och surrades för vidare transport mot Gillesnoule.
I Gillesnoule delar sig Vindelälven så att en ö bildas mitt i älven, det var dit vi var på väg.
Båten var inte stor och med 4 vuxna och en massa packning var Roger lite skeptisk till att vi skulle transportera oss över alla fyra på en gång.
Vi anlände dock till ön utan missöden. Vädret var strålande fast det blåste en del vilket gjorde att jag fisk överge mitt #3-spö till förmån för #5.
Ingen storöring landades men väl några mindre dessutom ett antal mat-harrar.
Patrik landade en liten harr som han fick kämpa för då en gädda tog harren medan den var krokad på flugan. Ingen segrare korades eftersom gäddan släppte taget efter en stund och harren förlorade eftersom den var rejält skadad och fick gå till de sälla jaktmarkerna.
Efter sedvanlig kaffekokning och fiskrensning körde vi hem med båt och släp och avslutade dagen med en "Flottbomb" på Sibylla i Sorsele. Roger avlämnades hos sin fru och vi tackade för lånet av honom.
Dagen avslutades med ett par Carlsberg vid köksbordet i stugan i Hemfjäll.

Fredag 28 augusti.

Hemresedag!
Vaknar vid 5-tiden och kokar kaffe.
Skramlar lite extra och snart är alla 3 på benen.
Efter frukost blir det städning av stugan samt packning av bilen.
Vi lämnar Hemfjäll vid 7-snåret. I Sorsele åker vi till Viltvägen och säger adjö till Roger och startar hemresan.
Storuman, Vilhelmina, Dorotea, Hoting, Sundsvall. Vi stannar och äter lunch på Graningegården, Östergraninge.
Mathias kör hela vägen. Lämnar av Patrik i Trosa. Jag ringer frugan som åker till Solberga med våran bil.
Vid 22-tiden är vi framme i Solberga där om och avlastning sker.
Jag kör våran bil de 9 milen hem till Målilla.
Borta bra men hemma bäst!