Fiske i Sorsele 2010

Fredag 27 augusti.

Årets fiskeresa skulle också skilja sig lite från övriga år eftersom vi beslutat att testa två nya vatten.
Men eftersom detta handlar om en fiskeresa så börjar jag som vanligt med resan.
Startade hemifrån Målilla vid 11-tiden med som vanligt fullastad bil, packning, spötuber, hundar och fru.
Ja inledningen på våra fiskeresor är i stort sett densamma år efter år, skulle nästan kunna använda samma text år från år.
Framkommen till Solberga var det bara att lasta över allt utom frugan och hundarna, ja det har blivit en hund till, i en Volvo XC70 med takbox som stog parkerad utanför garaget hemma hos Mathias.
Patrik skulle detta år hämtas upp i Västerås så vi ställde in navigatorn på "gurkstan". Hans fiskegrejor fanns redan i Sorsele eftersom han lämnade dem hos Roger när vi var uppe på semestern. När vi så var samlade alla tre i bilen ställdes navigatorn in på Sundsvall där vi skulle övernatta på Scandic strax norr om stan. Det blev middag och ett par öl i restaurangen innan vi kröp ner i snarkofagen.

Lördag 28 augusti.

Tidigt på lördag morgon, långt långt innan frukostbuffén på hotellet var framdukad, var vi på fötterna, vi började tydligen redan nu känna fiskesuget.
Vi tog varsin kopp automatkaffe med inplastad ostmacka nere i receptionen och därefter siktade vi in oss på Bävervägen med navigatorn inställd på Sorsele.
Detta år tog vi inte våran fiskeguide Roger Jakobsson på sängen utan han var uppe och hade gott kaffe och mackor som vi blev bjudna på.
Därefter installerade vi oss i stugan på Sorsele camping, en trevlig liten stuga med alla bekvämligheter.
Efter uppackning och bäddning av sängar så dök Roger upp i stugan och vi beslöt att bege oss till Laisälven för att prova lyckan. Vi köpte fiskekort på macken och passade även på att inhandla lite thaimat från en liten blå vagn utanför fiskecentrum/turistbyrån.
Det blev en del off-road-körning för att komma så nära vattnet som möjligt, vi börjar bli lite bekväma, tror jag, eller så är det av omtanke om mej som inte gillar att kånka omkring med alla grejor i oländig terräng. Fisket var väl så där och alla harrar fick friheten åter.

Söndag 29 augusti.

Idag skulle ett nytt vatten testas, Kirjesån!
Slussfors kortfiskeområde omfattar 9 km strömmande vatten i Kirjesån och 4,5 km av Umeälven.
Vi tog vägen västerut från Sorsele, passerade Juktån och vägen upp mot Överstjuktan och Viktoriakyrkan, vi var på väg mot Slussfors.
Fiskekort och en del andra förnödenheter som Bullens pilsnerkorv och Heinz vita bönor mm inhandlades i Slussforsboa som låg alldeles intill Kirjesåns utlopp i Umeälven.
Efter en del snurrande på den smala grusvägen bestämde vi oss för stanna vid ett ställe som heter Laxen. Vi delade på oss så att Roger och Patrik släpptes av där och skulle gå nedströms och jag och Mathias körde bilen längre ner och skulle gå uppströms. Vi skulle träffas någonstans mittemellan och äta lunch. Det var oerhört vackert vid den lilla ån men ganska jobbig terräng att gå i. Vadare hade knappast behövts på denna sträcka. Ån var full av småöring och vi fick ganska många som alla fick gå tillbaka. Vi fick så småningom kontakt med de övriga genom våra små walkie-talkie (PMR) och träffades vi en hängbro. Roger och Patrik hade inte heller landat några större fiskar men brydde sig inte om detta då de var lyriska över hur vackert det var. Vi fiskade en stund uppströms och hittade ett fint ställe där jag fick på en fin bit på en Goddard Caddies men klantade till det vid landningen så att tafsen, 5X, gick av.
Vi klättrade den hala och jobbiga branten upp till vägen och gick ett par kilometer ner till bilen för att ordna med käk som intogs ytterligare längre ner på en vacker plats alldeles invid ån. Roger bjöd på Tjeckisk öl, Zlatopramen som passade fint till "bullens" och vita bönor.
Efter kaffet som kokats i Rogers kolsvarta panna, lika svart inuti som utanpå, fortsatte fisket utan att någon större fisk landades.
Alla fyra var överens om att vi skulle återvända hit ett annat år, dels för att det var så vackert men också för att vi nu visste på ett ungefär var vi skulle fiska.

Måndag 30 augusti.

Hela måndagen ägnades åt fiske i Laisälven lite högre upp mot norrbottengränsen. Älven var ganska bred och lugnflytande här så jag testade mitt nyinköpta 2-hands spö för att nå ut till ett par stenar där det vakade flitigt. Vi fick en del fina harrar som vi senare rökte på stranden.
Jag hade glömt att ta med våran fiskrök så vi hade plockat ihop en provisorisk rök hemma i Rogers garage, den bestod av en gammal kittel och en del järnskrot. Men den fungerade och det var huvudsaken. Vi röker med enbart enris.

Tisdag 31 augusti.

Idag skulle vi till Trollforsen i Piteälven och i motsats till gårdagen så körde vi idag österut!
Väg-45 mellan Sorsele och Slagnäs är under all kritik just nu p.g.a vägarbete. Asfalten var bortgrävd och vägen bestod mest av grov makadam och storsten.
Vi åkte 45'an mot Arvidsjaur där vi passade på att bunkra en del förnödenheter. Därefter mot Moskosel och Pitelven. På vägen dit passerade vi Abmoälven som såg väldigt intressant ut. Nu hade vi redan köpt fiskekorten på nätet och dessa var för Trollforsen så det var inget att fundera på. Vi hade bestämt oss för att hålla till på den södra/västra sidan. Det blev en del terrängkörning utmed kraftledningen men så småningom kom vi fram till en fin plats med en stor fiskekoja som var öppen, det var mera en stor stuga än en koja. Vi tror att den heter Såkevarekojan och har flyttats ner till älven från en plats uppe vid vägen.
Trollforsen har kvotering och säljer inte mer än 10 fiskekort samma dygn, man kan boka på nätet och där också se hur många platser som är bokade.
Av bekvämlighetsskäl bestämde jag mig för att stanna och fiska runt kojan, det rann en ganska intressant kvill alldeles intill. Övriga drog iväg utåt huvudfåran. Det var ganska grunt i kvillen så jag använde flytlina och våtfluga. Jag fick 2 öringar som båda höll måttet så jag behöll dessa. I kvillen tycktes inte finnas någon harr.
Efter någon timme började det regna och stenarna blev såphala. Det fortsatte att regna så jag gick in i kojan där jag lyckades få till en rejäl brasa i den öppna spisen. En törestubbe på ca metern gjorde att det rök in rejält i kojan så fönster och dörrar fick hållas öppna. Jag hade kontakt med de övriga på walkie-talkien och det hördes som att deras fiske var riktigt bra.
Efter ett par timmar dök 3 hungriga fiskare upp och nu stektes det fläsk och kokades kaffe i den öppna spisen. Roger hade också med sig en ugnspannkaka som vi lät oss väl smaka av. Regnet ville inte sluta så det blev inte någon längre expedition men vi fiskade runt kojan utan att få något mer som var över minimimåttet.
Hit till Trollforsen har vi också bestämt att vi måste åka fler gånger.
På hemvägen blev det en "flottbomb" på en grillbar och hemkomna till stugan på campingen blev det en virre eller två och ett par öl innan läggdags.

Onsdag 1 september.

Roger var hemma idag, mådde inte bra. Vi andra for till Hemligjokk.
Vi gick ner till en större hölja och harren var som tokiga, ibland tog de flugorna innan dessa landat. Då fisken var i minsta laget beslöt vi att gå uppströms. Mathias och Patrik hittade en liten hölja i huvudfåran och drog hur många fina harrar som helst, att det kan stå så mycket fisk på en så pass begränsad yta.
Senare på kvällen var vi på sjukbesök hemma hos Roger & Annike, Annike hämtade oss. Roger hade tagit medecin och piggnat till ordentligt. Där blev vi trakterade med god mat och god dricka.
På hemvägen från Roger, som av förklarliga skäl företogs till fots, såg vi norrsken!!! Om det verkligen var norrsken eller om det berodde på något annat det är det ingen som vet. Vi tyckte i alla fall att det var väldigt tjusigt. ;-)

Torsdag 2 september.

Roger är med idag igen och vi beger oss till Hästskoforsen, som ligger en bit ovanför Dellikälvens utlopp i Laisälven.
När vi kom dit träffade vi på två tyskar som åkte uppblåsbar kanot och fiskade sig nedströms. Dessa hade sovit i kojan som finns alldeles bredvid hängbron. Inne i kojan finns en skylt där det står att man inte får övernatta i kojan. Men, nöden har väl ingen lag, är man trött så är man.
På förmiddagen gick fisket ganska trögt men det blev bättre och bättre när vi drog oss uppströms. Fina harrar men även en del mindre öringar.
När vi kände oss nöjda med fisket gjorde vi en sightsingtur upp till Adolfström som ligger i norra änden av Storlaisan.

Fredag 3 september.

Fiskade utan Roger, som fått ledigt idag, i Laisälven vid Noison. Fick en del fina harrar som vi lät gå tillbaka.
Därefter tog vi en liten sightsingtur upp på Nalovardo och beundrade utsikten över Forsnäs och Vindelälven.

Lördag 4 september.

Hemresedag!
Dagen började med städning av stugan och inpackning i bilen.
Vi åkte till Viltvägen och sade adjö till Roger och hans fru Annike. Därefter ställdes navigatorn in på Kungsholmen i Stockholm där Patrik skulle lämnas av. Mathias körde hela vägen från Sorsele till Solberga, ca 115 mil!
I Solberga lastade jag över mina grejor till våran bil som frugan mötte upp med och därefter körde jag de 9 milen hem till Målilla.
Fiskeresan 2010 var slut och jag var tämligen nöjd med att vara hemma igen. Allt hade gått efter beräkningarna utan missöden. Någon riktigt stor fisk hade man kanske hoppats på men nu har man det kvar till ett annat år.
Många av bilderna är tagna med telefonkamera så kvaliteten är kanske inte den bästa.
Kompletterar med mer bilder undan för undan då jag inte fått alla bilder ännu.

Mvh Kenth, Mathias, Patrik och Roger!